catcatch

Feel good? Feel better with me!!! :)

Vet du redan?Jadå. Kritik- KAN du? SER Du?

på 4 februari, 2013

Idag tar jag upp läxboken.

Dagen innan jag ska ha skrivit klart allt.

Det finns inga ursäkter, jag har bara haft fullt upp.

Med annat.

Coachingutbildningen jag går, handlar om coachens EGEN självinsikt, så jag kan hjälpa ANDRA till DERAS självinsikt.

Jag är i balans och har insikt, så jag kan ställa alla frågor till DIG, så vi tillsammans kan ta reda på  VAD Du vill, har lust med.

Vad DU prioriterar.

Vad DU kan.

Vi hjälps åt att reda ut.

Jag ger dig nycklarna till bilen.

Du kör.

Jag är kartläsare.

Jag kan inget om slutmålet.

DU bygger.

Jag skickar verktygen till dig.

Jag vet inte hur byggnaden kommer att se ut.

Du skapar.

🙂

Min läxa till imorgon, är att tänka efter vad mina styrkor är.

Vad mina svagheter är, men vi gillar inte ordet svagheter, så vi säger:

Utvecklingsmöjligheter!

🙂

Jag har redan en hyfsat bra självinsikt.

Som Norra Europas mest vetgiriga person vill jag veta ALLT om Dig, men också allt om MIG.

Har träffat SYOkonsulenter, Kuratorer, Psykologer, Familjerådgivare, Shamaner, psykosyntesterapeuter, Healers,  Jobbcoacher, och har MASSOR av intelligenta vänner!

Jag är så förbaskat NYFIKEN!

Mitt självförtroende har alltid varit gott.

(Vi kan prata om min självkänsla, mitt egenvärde och min självrespekt en annan gång….)

FÖRRA veckan fick jag kritik, eller som JAG föredrar- FEEDBACK, från en av mina närmsta vänner.

Hon blir ledsen över att jag skojar om några av hennes…

egenskaper/livssituationer/val!

De flesta, när de får feedback, eller som de flesta kallar det: KRITIK, går i försvar.

Jag tackar….

De här hände precis innan jag gick in till min terapeut.

Jag berättade glatt att jag precis fått ganska hård kritik.

Min terapeut tittade intresserat på mig mig.

Jag berättade alla detaljer.

”MEN”, sa hon, ” gick du inte i försvar?”

”NÄ, sa jag.-”HON (min vän) försvarar ju mig!”

”Va?” sa terapeuten.

”Jo, sa jag, när hon tar upp något som hon finner jobbigt i vår relation, det betyder att hon BRYR sig! Att hon VILL ha mig i sitt liv! Att hon gillar mig, och är beredd att kämpa för vår framtid!”

”Hon avskyr att ge negativ feedback nämligen, och normalt funtade människor GÖR ju det, vi vill ju inte såra!”

”WOW, sa terapeuten, så har jag ALDRIG hört någon se på det!”

Men så ser JAG det.

Det är kärlek att vara ärlig.

De som pratar illa, bakom Din rygg, de som inte vågar vara ärliga, de är inte elaka- de är bara olyckliga.

De saknar mod.

De saknar kärlek.

De ärliga, hur det än svider, smärtar, bränner- sanningen GÖR ont, men det är energigivande att elda- det VÄXER så bra efter det!!!

Å jag ser det som att folk bryr sig om mig, när de vill GE mig feedback, det är en gåva jag förvaltar väl, lär mig av och jag VÄXER!!!

Efteråt pratade jag med en annan vän om kritik.

Hon sa att det hon verkligen går igång på och blir SKITARG på, det är när andra säger åt henne att hon skämmer bort sina barn.

Vi pratade om allt och avslutade samtalet med att hon sa:

”jag antar att det är för att jag vet att de har RÄTT, som jag blir så arg…..”

 

SER Du sanningar?

Kan Du göra positivt och LÄRA av feedback?

HUR tar DU kritik/feedback?

🙂

 

 

 

 

 

 

 

Vet du redan?

Jadå.

Kritik- KAN du ta emot?

SER Du?

jag är optikerassistent, jag hjälper dig till perfekt syn!

🙂

 

Kommentera

